En genial og næsten gratis sandkasse

Man tager en brugt bedroller og køber fire poser sand til 20 kroner stykket – og vupti, så har man en sandkasse

I juni 2009 holdt Halfdan dåbsfest i kolonien. Nu er han imidlertid blevet så stor, at han er kommet i sandkassealderen. Derfor besluttede hans mor og jeg, at sådan en skulle knægten há.

Derudover har der under bænken i forstuen de seneste ti år ligget et mindre parti plastikskovle, spande og river. De har tilhørt den forrige ejers søn, men skulle nu har en revival.

Det kan imidlertid hurtigt gå hen og blive et større projekt. Alene træet til kassen kan nemt løbe op i flere hundrede kroner og dertil kommer sandet, som heller ikke er gratis. En pose med 15 liter koster 20 kroner.

Det lyder ikke af ret meget, men der skal faktisk en del sand til at fylde blot en mindre sandkasse på 120 gange 60 centimeter. Mindst 150 liter.

Derfor valgte vi en alternativ løsning og sendte Halfdans far op på loftet for at lede efter en stor, brugt bedroller. Den er genial, fordi den ikke er særlig dyb og er af plastik. Samtidig har den et låg, som kan beskytte mod regn og katte med tyndskid.

Kasse + sand = sandkasse. Sådan gør du:

This slideshow requires JavaScript.

Amagers største sandkasse som nabo

Få hundrede meter fra kolonien ligger Amager Strandpark.  Den absolut største sandkasse i miles omkreds og et velbesøgt rekreativt område.

En million kubikmeter sand er ad vandvejen blevet transporteret til kysten uden for Amager for at fylde stedet op. Mængden svarer rundt regnet til 66 millioner børnesandkasser.

Sandet blev hentet fra indvindingsområdet Kriegers Flak ved Møn. Gennem lange rør pumpede sandsugere sandet ind på plads, hvorefter det blev formet og skubbet på plads af gravemaskiner og dozere.

Amager Strandpark blev indviet i efteråret 2005.

Dette indlæg blev udgivet i Gør det selv-fif og tagget , . Bogmærk permalinket.

8 svar til En genial og næsten gratis sandkasse

  1. Søren siger:

    Hvor er Halfdan super sød! og hvor er det fedt, at man kan se, hvordan I lavede sandkassen – topkarakterer til denne blog!

  2. Så kan Silvan godt gå hjem med deres gør-det-selv-råd – det er jo sådan her man gør:-)

  3. Inga siger:

    Billederne af Halfdan viser ikke, hvor misfornøjet, han faktisk var for sandkassen den dag…. Derfor var det skønt at se ham boltre sig i den i dag! Men høj sol og 20 grader passer også lidt bedre til sand end 10 grader og gråvejr! Du får snart sommerpix af koloni-barnet, du kan tilføje din blog. Som jo er virkelig, virkelig cool! Ses næste søndag. I kolonien, selvfølgelig!

    • Anette siger:

      Cool. Mange tak. Dejligt med endnu en abonnent. Og glæder mig til at se dig som gæsteskribent/fotoleverandør på bloggen. 😉

  4. Ane Dybdahl siger:

    Synes bare, Koloniens læsere skal vide, hvem Anettes havepusher i virkeligheden er: MIG. Husker tydeligt den sommerdag for vel 14-15 år siden, da Anette var med i min kolonihave til en første rundvisning. Vi kiggede staudebed, og hun spurgte: “Er der tudser her?” Spørgsmålet blev gentaget ved havedammen, da vi kiggede bag huset, da jeg viste drivhuset og urtehaven. Jeg anede intet om tudsefobien, men da vi senere lå på knæ og lugede under æbletræet, og jeg i begejstring over at finde en plante, jeg troede var gået til, sagde “Naaaj, se hvad jeg har fundet” skreg Anette som en stukken gris og satte dagens rekord i længdespring ud midt på plænen i sikkerhed for den tudse, som ikke var der. Som jeg husker det, kom vi ikke videre med at luge den dag.

  5. Anette siger:

    Men moralen er, at det dog ikke skræmte mig fra at ville have en kolonihave lige som dig. 😉 Føler du trang til at gæsteblogge, så lægger jeg gerne mere spalteplads til, Ane.

Skriv en kommentar